'Dissenyar bé implica, necessàriament, tenir en compte les persones'

Simon, líder mundial en la creació de solucions de tecnologia i decoració per a entorns domèstics i professionals en el sector elèctric, compta amb una cartera de productes amb més de 5.500 referències que s’engrandeix dia rere dia gràcies a l’aposta del grup per la innovació i el disseny. L’esforç  de la companyia per unir l’estètica i la funcionalitat s’ha vist reconegut per prestigiosos guardons de disseny tant nacionals com internacionals, com els Red Dot Awards, Plus X Awards, els Premis Delta, el Premi Catalunya d’Ecodisseny 2015 o els IF Design Awards. El Grup Simon, que enguany celebra el seu centenari, ocupa més de 3.800 persones a 93 països i té una facturació de 300 M €. Entrevistem a Salvi Plaja, director de disseny de Simon Holding.

1. Quins són els principals beneficis, tangibles i intangibles, d’integrar el disseny en el procés d’innovació?

R: D’una banda, el desenvolupament tecnològic ofereix contínuament noves oportunitats per innovar que requereixen nous dissenys, i per l’altra, el disseny és capaç d’esprémer tot el coneixement dels últims 100 anys de SIMON i estimular la innovació de forma contínua. La innovació ens ajuda a ser diferents, i el disseny ens ajuda a ser millors per aportar valor al mercat i a les persones.


2. Teniu en compte a l’usuari en el procés d’innovació? En cas afirmatiu, quina és la seva importància i com se l’implica?

R: L’objectiu principal d’un producte SIMON és que sigui útil per a les persones. El disseny és principalment pràctic i després ha de satisfer altres criteris de caràcter psicològic i estètic. Simplifiquem tot el possible l’estructura del producte perquè expressi clarament la seva funció mitjançant la intuïció de l’usuari. Per assolir aquests objectius observem molt a l’usuari en les fases inicials, dissenyem, prototipem i testegem amb ell. I així “n” vegades fins que el resultat és òptim.


3. Quins són els principals beneficis, tangibles i intangibles, de situar l’usuari en el centre del procés d’innovació?

R: Pensar en les persones és pensar en l’usuari, l’entorn i la cultura. Això ens ajuda a dissenyar productes útils i comprensibles, on els usuaris no fan cap error en les seves accions, són productes que et guien cap a la seva funció i asseguren una bona experiència. Ens agrada pensar que una bona experiència provoca bones emocions.

4. Fins a quin punt la innovació centrada en l’usuari li reporta a SIMON els següents beneficis? 1 (mínima puntuació) / 10 (màxima puntuació) 

    • Posicionament i diferenciació de marca: 10
    • Ajuda a donar resposta a les necessitats funcionals, socials i emocionals dels consumidors i/o dels usuaris: 10
    • Millora el producte / servei: 10
    • Increment de les vendes: 10
    • Obertura de nous mercats / internacionalització: 10

5. Pot citar un o diversos exemples de productes i/o serveis en què la innovació centrada en l’usuari hagi contribuït a assolir algun dels beneficis citats anteriorment?

R: Recentment acabem de guanyar un iF Gold Award amb la interfície tàctil SENSE integrable amb la sèrie Detail|82 on el jurat va declarar: “Hem quedat molt impressionats per la perfecta funcionalitat i l’alt detall de la interfície tàctil. El fet que tant la interfície tàctil com l’ergonomia tinguin en compte el tipus d’aplicació i l’entorn de l’usuari, és una important innovació per a un producte d’aquesta tipologia. El disseny gràfic de la interfície és particularment clar i molt ben aplicat”.

Més informació sobre Simon