Long Life Textiles busca reduir l'impacte medimabiental al sector tèxtil de la llar

Cada any es consumeix a Espanya entre 21,5 i 26 kg per habitant de peces de tèxtil, el 30% del qual respon a productes de tèxtil llar. De la quantitat total només l'11% es recull i només l'1% es recicla i es converteix en producte nou.

Long Life Textiles sorgeix com a resposta a l'escassa reciclabilitat del sector, i el seu objectiu principal és contribuir a reduir l'impacte mediambiental i social del sector al llarg de tot el cicle de vida alhora que també respon a una sèrie d'oportunitats que es deriven de les tendències del mercat, com ara la revaloració de productes de segona mà, i de la regulació futura.

Així, doncs, és un projecte de recerca industrial per al disseny, desenvolupament i prototipat d'un model que permeti allargar la vida útil dels productes tèxtils per a la llar, en concret de catifes, gràcies a l'ús de tecnologies disruptives de la indústria 4.0 i IoT .

El projecte es durà a terme al voltant de l'ecosistema de nanimarquina, marca participant del projecte dedicada al disseny, edició i distribució de catifes i articles tèxtils, i tindrà com a eix clau la modelització de la traçabilitat i la transparència, aplicada a tot el cicle de vida de les catifes que en faciliti el manteniment, la recuperació i el reciclatge, i posi en valor els materials i les tècniques usades en la producció.

Long Life Textiles

Mitjançant una prova de concepte es validaran les hipòtesis i es testejarà el model digital proposat, que facilitarà l'accés a informació estratègica per tal de plantejar la generació de nous models de negoci basats en l'extensió de la vida útil d'aquests productes i els seus materials.

Així mateix, podrà oferir informació clau sobre el producte i el seu manteniment i promoure la vinculació emocional amb el producte, un aspecte determinant per assegurar-ne la implicació i el compromís en l'ampliació de la vida útil del producte.

El disseny serà l'eix vertebral del projecte com a eina per a la investigació i la innovació, testejant les solucions proposades, millorant-les i dissenyant-les de nou quan sigui necessari. Es farà servir tant per prototipar el servei final com per definir la interacció amb els usuaris, així com per a la concepció i definició de la solució digital.

Long Life Textiles està liderat per Barcelona centre de Disseny i coimpulsat per MODACC, Inèdit, Nutcreatives, nanimarquina i Retexcycle. El cost total del projecte és de 261.886 €, dels quals l'Estat i la Unió Europea aportaran 209.509 €, import del qual en seran beneficiàries les empreses i entitats participants al projecte.

Té el suport i el finançament del Ministeri d'Indústria i Turisme, dins del programa de Suport a les AEIs per contribuir a millorar la competitivitat de la indústria espanyola, així com de la Unió Europea a través del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

BcD i els seus membres adherits poden participar en aquest projecte gràcies al fet que el Clúster Disseny ha estat reconegut com a Agrupació Empresarial Innovadora pel Ministeri d'Indústria, Comerç i Turisme.

Article següent

Newsletter