El Clúster Disseny tanca 2021 amb 139 empreses que facturen 7.000M€ i ocupen més de 34.000 persones

El Clúster Disseny, liderat per Barcelona centre de Disseny, tanca l’any 2021 amb un total de 139 empreses, agències de disseny, centres universitaris i centres de recerca, amb una facturació agregada de 7.018M€ i una ocupació total de 34.295 persones.

Actualment, el disseny s'ha convertit en un factor estratègic a les empreses per posicionar-se al mercat i diferenciar-se de la competència en un món globalitzat, tendint a la sostenibilitat i a la personalització, sent una eina clau per a afavorir la transició cap a la circularitat i la digitalització.

El Clúster Disseny és una iniciativa transversal que agrupa diferents agents de la cadena de valor, des d’empreses design driven líders en els seus sectors com Roca, Simon, Kave Home, HP, NTT Data, Escofet o Shad, agències de serveis de disseny de totes les disciplines, com Anima Design, Stimulo Design, The Others, Morillas Branding Agency, Oiko Design Office, Inédito, Bloomint Design o Dear Design, i centres universitaris i de recerca com Elisava Escola Universitària de Disseny i Enginyeria de Barcelona, EINA Barcelona Centre Univeristari de Disseny i Art de Barcelona, Istituto Europeo de Design, LCI Barcelona, Universitat Politècnica de Catalunya o Eurecat.

El passat novembre el Clúster va celebrar la seva reunió anual on va presentar les principals línies estratègiques per al 2022 i la seva nova APP, desenvolupada per Unifit , una start up barcelonina membre del Clúster Disseny, que ja té implementada l’aplicació a col·lectius universitaris com Elisava Escola Universitària de Disseny i Enginyeria de Barcelona , i associacions o col·lectius empresarials com AEDH (Asociación Española de Directores de Hotel).

L’objectiu del Clúster Disseny amb aquesta nova APP és afavorir la connexió entre tot el col·lectiu i generar sinergies, a més de dinamitzar i digitalitzar un sistema d'informació instantani, fomentant esdeveniments i activitats relacionades amb els interessos del seus membres.

De cara al Pla d’acció 2022, des del Clúster s’ha identificat diferents macrotendències que passen pel consum conscient i la sostenibilitat, la salut i el benestar i la vida digital, entre d’altres.

Pel que fa a les tecnologies disruptives que seran clau i que han vist accelerada la seva penetració al mercat, especialment arran de la COVID-19 i una creixent consciència mediambiental, el Clúster aposta per la fabricació additiva, els nous materials, l’internet de les coses acompanyat de la gestió del ‘Big Data’ i la intel·ligència artificial.

Més del 80% de l'impacte mediambiental d'un producte es determina en la seva fase de disseny, segons el Circular Economy Action Plan de la CE. En aquesta línia, un dels eixos vertebradors de les activitats per aquest 2022 serà la sostenibilitat, vinculant el disseny a diferents àmbits com la petjada del carboni; la traçabilitat dels proveïdors; allargar la vida útil dels productes (disseny atemporal, disseny per a la reparabilitat,…); o la materialitat (aplicat als propis productes i també al packaging, el disseny des del reciclatge i el disseny per al reciclatge a través de materials innovadors).

En aquest sentit, i en col·laboració amb Oiko Design Office , membre del Clúster, es posa en marxa un estudi intersectorial per fomentar la introducció de plàstics reciclats en substitució de materials verges en el disseny i el desenvolupament de productes, en el marc del projecte INPREDI amb el suport de l'Agència de Residus de Catalunya.

L’estudi, que fomenta l'economia circular, preveu conèixer les necessitats i objectius reals de mercat, i està enfocat a estudis de disseny i empreses fabricants que potencialment puguin incorporar plàstic reciclat als seus productes, com el sector mobiliari, il·luminació o packaging. A més, es desenvoluparà una eina metodològica per incorporar material de plàstic reciclat, tenint en compte les particularitats i demandes de cada sector.

Segons estimacions preliminars, els membres del Clúster utilitzen en la seva producció entre 6.000 i 10.000 tones de plàstic verge a l'any, ja sigui de manera directa per ser empreses fabricants, o mitjançant els seus clients, en el cas dels dissenyadors. Segons els experts, hi ha un potencial de substitució d'aquell material verge, de com a mínim, 300 tones de plàstic reciclat en el pitjor dels escenaris. Per tant, a través d'aquesta iniciativa, i l'impuls d'accions dirigides a evitar el consum de materials verges, evitarem l'emissió de 450 tones de CO2.

Article següent

Newsletter