Èxit rotund de la cinquena edició de Foodture Barcelona

Foodture Barcelona ‘The Future Kitchen’, el summit de food design, food tech i sostenibilitat creat per Barcelona centre de Disseny i Plat Institute, ha celebrat la seva cinquena edició al Gastronomic Forum Barcelona que s’ha celebrat del 6 al 8 de novembre a Fira Barcelona. 

Aquesta edició ha posat el focus en la cuina del futur, i de la mà de diversos experts s’ha buscat dissenyar i entendre el futur de les cuines plantejant-les des de diverses possibilitats. En aquest sentit, cal destacar les conferències de l’edició, que van tenir lloc el día 7 de novembre al Forum Lab.

L’inici de la jornada va ser amb la xerrada The Future Kitchen: Imaginando el Futuro, a càrrec de Paco Roncero, xef executiu i director de Sublimotion, on es van explorar els espais que permeten cuinar més enllà del menjar, enmirallant-nos precisament, en el seu projecte gastronòmic. En aquest sentit, Roncero va destacar que:

Sublimotion és un restaurant però també és espectacle, gastronomia, disseny, diversió, talent, tecnologia, teatre. És un projecte únic i diferent. A Sublimotion hi ha cuiners, cambrers, coreògrafs, dissenyadors, mags, hostesses, ballarins, regidors. Hi ha talents de diverses professions per muntar una experiència completament diferent.

Tot seguit, a la taula rodona Farming: from Km. 0 to Mt. 0, amb el fundador i CEO de Can Garús, Aleix Dalmau; l’enginyer agrícola i propietari de Vivers Salicrú, Joan Salicrú; i el CEO de Green in Blue, Loïc Le Goueff, es va debatre sobre les tècniques de cultiu que s’obren pas en aquest món industrialitzat i que busca avançar cap a un sistema més sostenible, com el cultiu aquapònic, l’agricultura biodinàmica i el cultiu de micro brots comestibles. En aquesta línia, els 3 ponents van estar d’acord en què la cuina del futur passa perquè cadascú, ja sigui de manera individual o col·lectiva, tingui el seu propi hort, així com la necessitat de tenir temps per poder cuinar.

Amb UX & Cooking Techniques: From fire to ultrasound, vam sentir l’experiència de Laila Snevele, Sensory Food Designer i creadora de Sensoverse; Mathieu Felix, fundador i director creatiu de TigreLab i Xavier Morón, fundador i CEO de Hidden Factory Barcelona sobre l’ús de les noves tecnològies en la cuina del futur, d’on cal destacar que ‘el repte que tenim actualment és mantenir la mateixa experiència de cuinar en el foc en altres tècniques’, segons Felix.

Seguidament va ser el torn de Energy: NOMAD & Efficient energetic systems amb Audrey Belliot, co-fundadora, designer & maker de Slowlab; Juan Umbert, co-fundador i CEO de Makeat i Marcelo de Medeiros, co-director i dissenyador de NuncaEstudio. Umbert va posar sobre la taula les barreres existents davant la cuina cent per cent eficient: el preu, l'execució i la implementació, però també es va mostrar optimista davant el futur: ‘estem en el millor moment de la història. Òbviament hi ha decadència, però la tecnologia ens acompanya’.

Després de la pausa per dinar va tenir lloc l’última sessió, una de les talks més esperades, Circular Design: Waste transformation, a càrrec de Giacomo Giannotti, director de Paradiso Cocktail Bar i Paradiso Lab; Marco Di Maio, operations manager a Krill Design i Martina Mazzarello, investigadora Postdoctoral de MIT Senseable City Lab. Sobre el disseny circular, Mazzarello va indica que ‘necessitem millors ciutats que ens donin millors serveis i que ens ajudin a prendre millors decisions. I per descomptat, consciència, sensibilització…’.

Finalment, va tenir lloc el Pitch dels Premis Foodture d’Innovació Sostenible by Supermercats Consum, on es van defensar els 10 projectes seleccionats i que es van poder veure els tres dies a la nostra Food Design Gallery: Oatmic, Nitra, Biomateria, Agro Biomaterials, Orange Foot Sport, La Pell de la Taronja es menja?, El mos de Taronja, Remonda, Veggro i Bio’n’. 

El gran premi, valorat en 1.500€, va ser per al projecte Bio’n’d, del membre del Clúster Disseny Makeat, especialistes en el desenvolupament de biomaterials  a partir dels residus de la taronja i la creació de productes de disseny al servei del sector de l'alimentació. 

Tot i així, a causa de la qualitat dels projectes seleccionats, el jurat va entregar una menció especial al projecte El Mos de Taronja, que proposa transformar les peles de la taronja en l'ingredient perfecte per crear un Macaron Consum, ideat per Monica Parra i Anna Claviera.

Altrament, un any més el KitchenLab by Cervezas Alhambra es va convertir en un lloc on poder degustar diferents innovacions de producte i experimentar les possibilitats de la cuina en un futur no tan llunyà, gaudint de Cervezas Alhambra en diferents formats. Les experiències es van dur a terme cada dia entre les 12.00 i les 19.00 hores, de la mà de Makeat, membre del Clúster Disseny de BcD, i Plat Institute.

Consulta el dossier del projecte aquí.

Article següent

Newsletter