La sessió ofereix una aproximació realista a l’ús de la IA en els processos de recerca, posant el focus en les limitacions dels models de llenguatge (LLM), els biaixos que poden incorporar i el risc d’infrarrepresentació. De la mà de Paola Morales Jaquete i María López Vacas es presentaran bones pràctiques per contrastar aquestes limitacions i millorar la qualitat dels resultats, així com estratègies per crear usuaris sintètics basats en dades reals com a primera fase de validació de conceptes, sempre amb la necessitat de validació humana posterior.
Objectiu
Aportar una visió crítica i informada del research assistit per IA, fomentant un ús conscient dels LLM que eviti la perpetuació de biaixos i permeti obtenir resultats amb veritable criteri.
A qui s’adreça?
A professionals que utilitzen la investigació per prendre decisions de disseny i que volen entendre què pot aportar la IA a aquest procés sense caure en la confiança cega en els resultats generats.
Investigació i usuaris sintètics
▢ 18 de juny de 2026
◷ 10.00 – 11.30 h (CET)
◎ Online | Castellà
↗ Inscripció
Detall de la sessió:
- Quan i com activar la investigació en els reptes de disseny? Perquè tothom sap que la investigació és important, però sabem identificar quan i com activar-la en els processos de treball? En aquesta breu introducció, posarem exemples que ajudin a passar de la teoria a la pràctica.
- Com investiguem?: Un resum d’algunes de les estratègies de recerca que es poden implementar en funció de les necessitats del projecte i del cicle de vida del producte o servei.
- Com ens pot ajudar la IA en les tasques de recerca?: Un repàs sobre l’ús d’eines amb IA en les nostres estratègies de recerca. Veurem quines eines s’utilitzen, per a quins tipus de recerca o tasques i en quins casos té més sentit usar-les o no.
- Què són els usuaris sintètics?: Desmitificant què són, com es construeixen, quan té sentit usar-los i en què es diferencien d’un agent o chatbot convencional.
- Del repte a la pràctica, com ho estem fent a Garaje?: Un recorregut sobre la nostra experiència a Garaje a través de l’anàlisi de projectes reals i les lliçons apreses pel camí.
- Criteris i “trade-offs”: Quines concessions estem disposats i és viable fer en utilitzar models sintètics, i quins criteris de validesa els hem d’exigir per no perdre la capacitat crítica i de qüestionament que és l’essència de la recerca en si mateixa.
- I ara què? Reflexió final per començar a experimentar amb ètica i criteri.



