Entrevista a Laia Mas, Corporate Affairs & Sustainability Director a Danone

En el marc del nou disseny de la newsletter de Barcelona centre de Disseny, encetem un cicle d’entrevistes amb membres de la nostra comunitat. Avui us presentem la primera trobada, on parlem amb Laia Mas, Corporate Affairs i Sustainability Director a Danone, sobre els reptes i els compromisos de la multinacional en un context on cada cop més la sostenibilitat va guanyant importància en les polítiques empresarials.

-Quins són els principals compromisos de Danone de cara al 2025?

Som ambiciosos. Ser B Corp ens desafia a treballar per ser un agent de canvi positiu. Estem decidits a deixar un futur més saludable i sostenible a les noves generacions. Per això estem treballant per avançar cap a un model de producció i consum circular.

Des del negoci d’aigües hem aconseguit donar un fort impuls en aquest sentit. A dia d'avui, ja hem aconseguit amb Lanjarón que totes les nostres ampolles siguin 100% rPET. Quin impacte té això a la pràctica? Un estalvi anual de 5.000 tones de plàstic verge.

Però no ens volem quedar només aquí. Lluitar contra el canvi climàtic ens exigeix ​​anar un pas més enllà. Per això, ens hem compromès a nivell global a reduir totes les nostres emissions en un 50% per al 2030 i assolir una taxa de zero emissions l’any 2050.

Per aconseguir-ho, actuem en diferents àrees. Des de les granges familiars col·laboradores, amb qui duem a terme projectes de reducció d'emissions i canvis de cultiu per a l'alimentació dels animals; la nostra aposta per les energies renovables, amb la creació del parc solar més gran d'Europa gràcies a l'acord que vam signar l'any passat amb Iberdrola; o, el canvi a data de consum preferent als nostres iogurts per combatre el malbaratament alimentari, responsable del 7% de les emissions globals de gasos d'efecte hivernacle.

-Fa més de 15 anys que treballeu amb les granges i amb el sector ramader, feu servir alguna metodologia com el design thinking o el disseny de serveis per treballar la proximitat i el relleu generacional?

Estem en un moment clau per garantir la continuïtat del sector agroramader al nostre país. En els darrers 25 anys, el 90% de les granges han desaparegut. Danone vol ser part activa en la transformació que necessita el camp a Espanya per produir de manera sostenible aliments saludables, locals i inclusius.

Per aconseguir-ho, impulsem una gestió de granja familiar sostenible i de proximitat, basada en contractes a llarg termini, el relleu generacional, la proximitat i el benestar animal.

Per a l’any 2025, volem que la nostra llet procedeixi de granges de relleu generacional. Juntament amb Almanatura i la Universitat Politècnica de València, hem creat un programa que té precisament el propòsit de promoure i assegurar que les noves generacions donen continuïtat a les granges familiars. L'any passat van participar més de 20 granges de 4 Comunitats Autònomes i, per a aquest, en tenim identificades ja 24.

Però, a més a més del repte que suposa assumir la successió d'una granja, hi ha els propis del context actual i el seu impacte sobre el sector. Professionalitzar la tasca dels nostres ramaders és una prioritat. Per això, vam posar en marxa en col·laboració amb Almanatura, B Lab, la Universitat Politècnica de València i el CEMAS, Granjas Next Generation. Una plataforma digital col·laborativa per impulsar l'intercanvi de coneixement, amb l'objectiu de capacitar els actors rurals amb competències estratègiques per garantir la continuïtat del sector

-Tenint en compte que l’economia circular és una aliada per aconseguir els objectius en reducció de petjada de carboni, quines estratègies de circularitat teniu identificades en l’àmbit dels envasos? Quin paper juga l’eco-disseny per a vosaltres? Entre les possibilitats d’implementar sistemes més sostenibles, contempleu aquells en base a la reutilització, el re-emplenat i el retorn d’envasos?

Com apuntava fa un moment, defensem un model d’economia circular. És un gran desafiament ja que no només incumbeix al fabricant, sinó a tota la cadena de valor. El canvi a què ens enfrontem és de grans dimensions. La manera en la què dissenyem els envasos ja condiciona l'impacte que tindran. Comptem amb un equip que investiga i innova de manera continuada per entendre quins són els materials encertats per a cada tipus d'aplicació. Tot i així, el material ideal no existeix, tots es comporten de manera diferent en funció de com els mirem: com és el seu procés de reciclatge, quina empremta de carboni genera la seva producció o si condiciona el seu ús amb aliments integrar material reciclat. La nostra aposta és per materials que a Espanya poden ser realment circulars i amb un impacte en CO2 menor.

Però com bé assenyales, cal generar un sistema que ens permeti donar una segona vida a aquests envasos. El projecte ReNueva, que es duu a terme juntament amb la Fundació Trinijove i Ecoembes, té com a objectiu principal la recuperació d'envasos amb la finalitat de donar-los una segona vida i incorporant-los com a matèria primera per a la creació de nous envasos. Un altre dels pilars d´aquesta iniciativa és que oferim una oportunitat laboral a persones en risc d´exclusió social, a través de formació i ocupabilitat.

A més, duem a terme iniciatives que busquen potenciar el reciclatge, com ara la recollida d'envasos a través del nostre servei Font Vella en Casa, amb el què vam recuperar l'any passat més de dues tones de plàstic per donar-los una segona vida.

-Actualment, segons dades publicades per l’OMS, l’obesitat infantil és un dels grans problemes de salut pública que està afectant Espanya. Un dels vostres reptes és contribuir a reduir-la, empoderant les noves generacions a l'hora de prendre decisions conscients i saludables. Quin paper té el disseny i la creativitat per aconseguir-ho? quines metodologies de disseny i/o comunicació utilitzeu?

Totes les generacions escullen la seva pròpia revolució i l'alimentària podria ser la següent. Però si volem que les noves generacions actuïn com a motor de canvi, hem d’empoderar-les amb les eines necessàries. Això passa per dotar-los amb la informació necessària perquè siguin capaços de prendre decisions conscients i positives sobre l'impacte de la dieta a la seva salut i al planeta. Aquesta és la raó de ser del moviment Alimentando El Cambio, que impulsem amb el suport de la Fundació Trilema, la Fundació Ashoka, el SEEDO i el Ministeri d'Educació.

Fomentem l'intercanvi de coneixement, la innovació i el debat amb les jornades Alimentant el Canvi Junts. Perquè reunir experts de diversos sectors i sobre diferents temàtiques, ens permet precisament ser creatius en la cerca de solucions per fer front a reptes clau.

-Entre els projectes i accions que impulseu, destaca el projecte Fluye i la proposta de continguts pedagògics per canviar l'estil de vida de les nenes i els nens a través de les escoles. Proposeu un canvi sistèmic amb un abordatge holístic des del benestar; termes que resulten familiars dins la disciplina del disseny. En aquest sentit, què destacaries de la seva implementació i dels resultats assolits fins ara?

El programa Fluye és un reflex de les accions que duem a terme sota el moviment social Alimentando El Cambio. L'objectiu era com bé apuntaves abordar el concepte de salut d'una forma integral. Els nens i nenes aprenen de manera gairebé intuïtiva a manejar un mòbil o ordinador, però, i adquirir hàbits saludables? Les escoles tenen un rol essencial a l'hora d'educar els petits en aquestes qüestions.

Fluye està dirigit a nens i nenes de 3 a 12 anys per abordar qüestions vinculades a l'alimentació, la hidratació, l'exercici físic, el descans i altres àrees relacionades amb la salut integral dels més petits. El nostre compromís per a aquest 2022 és implementar el programa a més de 900 escoles, arribant a 300.000 nens.

Article següent

Newsletter